Cristian Cotan a debutat în lumea raliurilor în sezonul 2015, când a luat startul la patru curse la bordul unui Citroen Saxo VTS. Cu un ritm excelent, Cristi a demonstrat că are viteza necesară pentru a se lupta în vârful categoriei unde ia startul, în ciuda faptului că a participat alături de trei copiloți. Cu două lungi pauze și o singură participare acum trei ani, Cotan a revenit în 2021 pe probele de raliu din România alături de un copilot debutant – Dan Simota. La bordul unui Suzuki Swift Sport, echipajul s-a duelat pentru podiumul cupei monomarcă și a încheiat Tess Rally Brașov pe un excelent loc trei în Swift Cup, cât și în cadrul clasei RC5.
RallyMax: Salut! Ai revenit în raliuri după 2 sezoane de absență, cu un singur start în 2018. Care au fost sentimentele în perioada de pregătire înainte de Brașov, cele de la startul festiv sau startul primei probe?
Cristi Cotan: Salutare RallyMax și bun găsit fanilor raliurilor din România! Chiar dacă am participat la un singur raliu în ultimii 5 ani, cu sufletul am fost în permanență la start. Apoi a venit propunerea din partea lui Dan, să formăm echipa Equilibrium Racing, alături de Atanasia, de care veți auzi în viitor. Și în el, ca și în mine, ardea mocnit acest foc. Am pregătit cum am putut mai bine acest raliu, în limitele impuse de celelalte obligații pe care le avem dincolo de curse. Apoi, totul s-a întâmplat atât de repede. Pentru mine, vă spun sincer, acest raliu a fost un punct de cotitură. Cu o mașină de top pentru clasa în care participăm, o echipă tehnică profesionistă, condusă de Iulian Niță, a fost momentul adevărului: trebuia să îmi dovedesc mie că pot fi încă suficient de rapid. Fiecare aleargă pentru ceva. Eu alerg pentru locul întâi. Sau perspectiva lui. Altceva nu există. Așa că emoțiile au fost uriașe în special din cauza presiunii pe care am pus-o pe mine, miza fiind cariera mea sportivă.
RallyMax: Nu ai concurat niciodată cu modelul Suzuki Swift Sport, iar la prima competiție cu această mașină ai reușit un excelent loc trei în Swift Cup și în clasamentul clasei RC5. Cum consideri că te-ai adaptat la materialul de concurs și care crezi că sunt plusurile și minusurile mașinii?
Cristi Cotan: Încă de la primul contact cu mașina, la shakedown, am încercat să ne împrietenim și pot spune că a fost dragoste la prima vedere. Comparând cu Citroen Saxo, mașina pe care am debutat, Swiftul este superior din toate punctele de vedere: stabilitate, ținută de drum, putere, previzibilitate. Mașina mi-a dat încredere să forțez pentru că este mai permisivă atunci când greșești. Și era clar că vom greși.
RallyMax: Totul a fost nou pentru tine la Brașov: mașina, startul în cupa monomarcă și copilotul. Ce te-a făcut să începi sezonul cu atât de multe necunoscute și cum a decurs relația pilot-copilot la debutul lui Dan?
Cristi Cotan: Cu Dan mă stiu de vreo 20 de ani și am pornit la drum împreună de multe ori pe cărările de munte. Într-un fel sau altul, mereu am ținut aproape și întotdeauna ne-a apropiat pasiunea pentru arte marțiale, mașini și curse. Și această chimie s-a simțit din plin la acest raliu și a contribuit decisiv la înlăturarea, pe cât posibil, a emoțiilor și presiunii. Pentru Dan este debutul absolut în motorsport și vreau să îi mulțumesc și pe această cale pentru seriozitatea cu care a tratat subiectul. Am acordat împreună o foarte mare importanță dictării și fără evoluția lui ireproșabilă nu aș fi avut nici cea mai mica șansă să merg atât de tare. Trebuie să îi mulțumim și lui Ciprian Solomon, care i-a împărtășit lui Dan din secretele unui navigator de succes și cu care ne-am sfătuit în permanență în încercarea noastră de alege calea cea mai buna.
RallyMax: De ce ai ales Swift Cup și ce părere ai de competiția din cupa monomarcă, unde 10 echipaje s-au aflat la start în cadrul Tess Rally?
Cristi Cotan: Swift Cup era pe radarul meu de ceva vreme. Ne-am dorit să concurăm în condiții egale, într-o competiție monomarcă, pentru a evalua cât mai bine unde ne aflăm comparativ cu colegii noștri. Este extraordinar că sunt 10 echipaje la start. Ne dorim o concurență cât mai puternică pentru că numai așa evoluezi cu adevărat. Dacă s-ar acorda și premii la fiecare etapă ar fi genial și cred că ar spori și mai mult interesul pentru această cupă.
RallyMax: Care sunt planurile voastre pentru 2021? La câte etape veți lua startul și care sunt obiectivele realiste în acest sezon?
Cristi Cotan: Achiziția mașinii a consumat o bună parte din bugetul nostru, așa că planurile noastre pentru 2021, momentan, se limitează la 4 etape. În privința obiectivelor, pentru noi este simplu. Am pornit la drum cu un moto: “nu avem timp de pierdut”. Așa că planul este să atacăm pe fiecare metru de probă specială. Nu ne pierdem vremea cu calcule și risk management. Tragem linie la final și vedem unde ne situăm. Trebuie să menționăm și că Dan și Atanasia vor lua startul din postura de piloți, pe vechea mea mașină, Citroen Saxo, în cadrul Campionatului Național de Slalom Paralel.
RallyMax: Cu patru starturi în 2015 și unul singur în 2018, cum vezi organizarea CNR și a primei etape de la Brașov? Ce crezi că s-a îmbunătățit în acești ani și ce ar putea fi făcut mai bine?
Cristi Cotan: Din exterior, aș evidenția cu bucurie faptul că, în ultimii ani, o mulțime de ramuri ale motorsportului s-au dezvoltat și s-au aliniat sub tutela FRAS. Fenomenul motorsportului a câștigat mult teren și se află pe o pantă ascendentă. În privința vizibilității, este absolut necesar ca sportul nostru să fie transmis la televizor și ne bucură faptul că s-a întâmplat asta. Față de 2015/2018, observ, printre altele, două îmbunătățiri majore: sistemul GPS din mașini care câștigă secunde esențiale în cazul unui eveniment nedorit și echipa de comunicare formată din Ștef Raita/Radu Lambrino care, după părerea mea, pot fi cheia exploziei sporturilor cu motor în România. Sunt îndeajuns de buni încât să trezească interesul publicului larg pentru curse.
Mulțumim RallyMax pentru acest interviu și presa de curse de nivel înalt pe care o practică. Mulțumim partenerilor noștri care ne susțin necondiționat, Domeniile Franco Române, Farmaciile Pharma Care și Perfect Care, precum și partenerului nostru moral, Ecotree.