În contextul unui sezon 2021 presărat până în prezent cu diferite incertitudini, am cerut părerea mai multor piloți din Campionatul Național de Raliuri despre schimbările și dificultățile întâmpinate până în prezent. Am dorit să aflăm cum văd aceștia modificările de calendar și cât de afectați sunt din punct de vedere al bugetului și al relației cu partenerii.
Sezonul a debutat cu amânarea Winter Rally Covasna din cauza lipsei zăpezii, ca mai apoi Raliul Bucovinei să fie amânat pentru a doua jumătate a sezonului, fără o dată clar stabilită momentan. Raliul Clujului a fost și el mutat în luna septembrie, fiind înlocuit de Raliul Maramureșului, cel care a primit un coeficient 1,2 în locul celui inițial de 0,6.
În primul episod, Adrian Teslovan, Dan Gîrtofan, Sebastian Barbu, Cristi Dolofan, Mihai Manole și Dragoș Popa au răspuns întrebării de mai jos:
Având în vedere modificările privind calendarul competiţional cu amânarea unor etape, aplicarea coeficienţilor şi incertudinea cu privire la organizarea unor etape, care este părerea voastră în legătura cu acest aspect? Cât de mult vă afectează din punct de vedere al bugetului, al relaţiei cu partenerii şi mai ales al timpului alocat?
Adrian Teslovan, unul dintre pretendenții titlului clasei RC2N:
Ne pune în priză, trebuie să fim mai flexilbili şi nu este ușor pentru nimeni. Atât pentru organizatori cât şi pentru sportivi mai ales că cel puţin noi avem şi o campanie media care susține proiectul nostru – print, radio, tv, social media/on-line în desfășurare. Având în vedere situația actuală, nu este ușor pentru nimeni, trebuie să fim mai înțelegători şi să fim realiști. De admirat efortul organizatorilor de la Baia Mare pentru a pune în picioare o etapă într-un timp atât de scurt. O să fie destul de aglomerat calendarul competiţional în următoarea perioadă şi nu este tocmai ce ne-am dorit, dar trebuie să facem față situației.
a spus Adrian Teslovan
Dan Gîrtofan, pilot Pro Rally Team Brașov și candidat la titlul de campion național absolut:
Nu cred că este ok pentru niciun sportiv faptul că se schimbă calendarul, iar lucrurile acestea se fac în timp scurt, fără a fi în cele 30 de zile regulamentare. Incertitudinea duce la schimbări de strategii și cu siguranță că bugetele sunt afectate. Ideal ar fi să rămână calendarul așa cum a fost inițial stabilit. Pe de altă parte, pot să zic că poate organizatorii sunt în impas, bugetele locale nu au fost votate și nu sunt bani sau finanțări. Într-un fel înțeleg această problemă, dar până una alta sportivii ar trebui să primeze și cei care se angajează să organizeze un eveniment să nu aștepte după finanțări din alte părți, ci să aibă siguranța bugetului pentru a face evenimentul. Noi încercăm să ne adaptăm la schimbări, nu este ok, dar atâta timp cât avem parteneriate, trebuie să ne ținem de ele și este important ca etapele să se țină. Vom vedea în ce configurație.
a declarat Dan Gîrtofan
Pilotul sibian Sebastian Barbu, pretendent la victorie în orice cursă:
Singurul lucru pe care mi-l doresc este să putem merge la curse. Din păcate, în contextul actual, decizile luate sunt foarte „dure” din punctul meu de vedere. Personal, nu reușesc să îmi găsesc un buget necesar siguranței participării în CNR în condițiile actuale. Iau o decizie care maine poate fi influențată de alte decizii care mie personal să-mi dea planurile peste cap. Așa că nu pot decât să sper să îmi adun buget să pot participa fără probleme în orice context.
Clar ca nu îmi convine ce se întâmplă, cum se pune problema și cum se discută, relația între sportivi și relația cu oficialii. Mi-aș dori ca totul să fie mai transparent și să existe o comunicare mai sinceră și corectă între toată lumea.
Sentimentul meu este de nesiguranță în momentul acesta, atât personal cât și profesional. O nesiguranță care în momentul unor decizii devine greu de suportat. Nu vreau să mă implic mai mult, nu am timp de pierdut, tot ce vreau este să mă dau cât mai mult la curse. Cred că suntem unii dintre cei mai privilegiați „raliști” din Europa: am avut anul trecut un campionat, avem și anul acesta, lucru care conteaza cel mai mult.
a spus Sebastian Barbu
Cristi Dolofan, pilot DTO Rally:
La începutul sezonului ne-am propus un calendar competițional care includea prezențe în CNR și ERT, dar, din păcate, în acest moment totul este dat peste cap din cauza incertitudinilor calendarului intern. Amânarea raliului de la Covasna ne-a penalizat deoarece aveam deja un plan bine stabilit care nu ne-a permis să participăm în noua perioadă. În momentul de față, având în vedere că o etapă de coeficient 0,6 (Bucovina) s-a amânat iar ultima etapă 0,6 (Raliul Maramureșului) s-a transformat în 1.2, nu știm cum vom compensa absența de la Winter Rally. Nu știm dacă vom putea respecta programul competițional propus deoarece avem mai multe întrebări la care nu cunoaștem răspunsul: ce raliuri vor puncta pentru coeficient 0.6 sau ce raliuri vor puncta pentru coeficientul 1.0? Toate aceste incertitudini nu fac bine pe niciun plan, iar recent am constatat cu uimire că pe website-ul FRAS a apărut o nouă cursă, Raliul Nordului, despre care nu știm nimic.
Relația cu partenerii a fost afectată de aceste incertitudini, iar părțile implicate sunt bulversate. Avem înțelegeri care sunt modificate, planuri date peste cap, programe de marketing pe care le aveam programate la începutul sezonului într-o perioadă anume și care acum trebuie modificate. Un exemplu simplu este înțelegerea cu partenerii de a fi prezenți la Cluj în 29-30 mai, ca acum să-i anunțăm că trebuie să se deplaseze la Baia Mare, un raliu pe care noi nu-l aveam inițial în program.
ne-a transmis Cristi Dolofan
Mihai Manole, unul dintre pretendenții la podiumul 2FWD:
Salut! Din păcate, acest sport ar trebui să fie super programat, așa cum este și el desfășurat, fiecare la minutul lor. Este foarte complicat să îți faci un plan referitor la puncte și titluri, din fericire nu este cazul nostru, noi mergem doar pentru a ne distra și a zâmbi pe probe, evident, dacă și rezultatul este bun cu atât mai mare bucuria.
Personal chiar sper să se termine tot acest circ ieftin care nu are ce căuta în acest sport, repet este doar părerea mea, poate că alții cu mai multă experiență în acest sport cred altceva.
Suntem unii dintre cei fericiți care nu au probleme cu bugetul, dar avem mari probleme cu timpul, care este mult mai greu de găsit decât bugetul. Cred că majoritatea celor care vor să meargă la un raliu vor merge indiferent cum se numește el, dacă probele sunt frumoase și mai găsești și cazare bună în zonă”
a declarat pentru RallyMax Mihai Manole
Dragoș Popa, liderul Cupei Dacia înainte de Raliul Harghitei:
Chiar de la publicarea calendarului 2021 am zis ca va fi destul de dificil anul competițional, mai ales deoarece Cupa Dacia a adoptat același algoritm de punctaj ca FRAS. Din punctul meu de vedere este un algoritm care este mai potrivit concurenților cu bugete mari decât celor care concurează într-o competiție monomarcă, unde cheltuielile ar trebui să fie monitorizate.
Referitor la schimbările aparute miercuri seara, în săptămâna Raliului Harghitei, sper să nu schimbe algoritmul inițial, adică alegerea punctajului cel mai bun dintre Brașov și Harghita, multi din cei care au ales să nu participe la Harghita știind că practic nu conteaza punctele obținute aici!
Nu cred că este ușor nici pentru FRAS să gestioneze aceste situații, dar sper să găsească cele mai bune soluții pentru concurenți și organizatori! Astăzi, dacă tot m-ați întrebat, chiar nu știu ce să comunic partenerilor mei. Sper ca zilele acestea să apară un comunicat din partea FRAS, care să lămurească toate semnele de întrebare asupra noului algoritm de punctaj și al calendarului.
ne-a spus Dragoș Popa
Notă: Majoritatea declarațiilor piloților au fost oferite înainte de publicarea comunicatului Comisiei de Raliuri, care răspunde la câteva întrebări. Comunicatul FRAS este AICI.