Odată cu trecerea pe un model de clasă RC2 în 2022, Andrei Gîrtofan s-a înscris pe lista piloților care se luptă etapă de etapă pentru victorie și podiumuri în Campionatul Național de Raliuri. Gîrtofan Jr. și copilotul său, Doru Vraja, au la activ două sezoane în care au ocupat ultima treaptă a podiumului, având aproape toate competițiile încheiate pe primele trei locuri, dovedind o constanță de invidiat.
Am povestit cu Andrei despre sezoanele trecute petrecute la bordul modelului Skoda Fabia R5, despre planurile pentru 2024, cât și despre dorința pilotului brașovean de a concura în alte etape din afara României.
RallyMax: 2023 a fost al doilea sezon complet pentru tine cu Skoda Fabia R5, cu multiple podiumuri, dar și două mici incidente care au dus la abandonuri. Cum ai descrie anul trecut pentru tine și Doru?
Andrei Gîrtofan: Într-adevăr, a fost un sezon cu mai multe incidente, patru la număr: primul la Harghita, unde am făcut pană pe Powerstage și am spart janta. Altul a fost la Maramureș, unde ne-am răsucit și am pierdut podiumul, poate chiar locul unu sau doi. La Bacău am avut o ușoară ieșire în decor, iar la Iași o problemă tehnică, incidente mici, care ne-au forțat să pierdem puncte prețioase. Una peste alta, Clujul și Brașovul au venit ca niște “pansamente” pentru că am performat foarte bine: locul secund în ambele raliuri, iar la Brașov, ținând cont că Ostberg a fost doar one-event, am obținut maximul de puncte și astfel am reușit să terminăm pe trei la final de an. Un sezon bunicel, în care am învățat multe, dar cu siguranță dacă nu am fi avut acele mici incidente, probabil lucrurile ar fi arătat altfel. Din acest motiv, suntem optimiști pentru sezonul care începe și vrem să avem un an bun, fără incidente.
RallyMax: Cum consideri că ai progresat în sezonul trecut, comparativ cu 2022? Ce aspecte crezi că poți îmbunătăți în 2024?
Andrei Gîrtofan: De la an la an am progresat categoric bine: în 2022 am avut un sezon de acomodare pentru că a fost prima dată cu Skoda Fabia R5. Apoi în 2023 timpii s-au îmbunătățit considerabil și am avut un ritm mult mai bun și mai alert. În 2024 vom continua acest progres pentru că avem logistica necesară și am vârsta ideală pentru a performa.
RallyMax: Ce planuri ai pentru sezonul care va începe la Raliul Harghitei? Pregătești noutăți sau schimbări?
Andrei Gîrtofan: Planul pentru Raliul Harghitei este să ne luptăm pentru prima poziție, materialul de concurs urmând a fi același; poate pe parcursul sezonului se va schimba acest lucru. Voi continua alături de Doru, căruia îi mulțumesc din suflet pentru că este la al optulea an alături de mine. Echipa tehnică rămâne la fel, iar team manager și coordonator va fi tatăl meu, căruia îi mulțumesc pentru tot ce se întâmplă în cariera mea.
RallyMax: După două sezoane în care ai ocupat de fiecare dată locul al treilea în clasamentul general, ce îți propui în 2024?
Andrei Gîrtofan: Cu siguranță ne propunem să luptăm pentru câștigarea titlului absolut. Eu nu am fost obișnuit să mă lupt doar pentru poziția a treia sau a doua, am o gândire setată pe a face un rezultat de top, pentru a câștiga. Simt că lucrul acesta se va întâmpla mai devreme sau mai târziu.
RallyMax: Ați avut două participări la raliuri din Turcia – vă vom vedea și în acest an la etape în afara României?
Andrei Gîrtofan: Ne dorim să participăm din nou în Turcia, deoarece au fost două raliuri grozave, cu probe superbe, altceva față de ceea ce ne oferă România. Organizarea a fost bună, competiția puternică, iar eu cred că am demonstrat că putem fi rapizi și în afara țării. În concluzie, ne dorim să revenim în Turcia, sau să mergem în alte țări care oferă probe frumoase.
RallyMax: Ai început programe de coaching cu diferiți piloți care concurează în raliuri. Cu cine ai în prezent colaborări și ce oferi tinerilor care doresc să-și înceapă cariera în motorsport?
Andrei Gîrtofan: În trecut l-am antrenat pe Ștefan Mălureanu, un băiat foarte talentat care a avut rezultate remarcabile pentru vârsta sa. La doar 16 ani a obținut podiumuri îm CNVC, demn de admirat. În prezent antrenez și alți piloți “în devenire”, care practică motorsoprt doar de fun, dar care pot ajunge să concureze în diferite campionate. Pe cealaltă parte, suntem implicați în diferite proiecte de conducere defensivă cu diferite companii mari, pentru care oferim cursuri, responasbilizând oamenii și având un impact în România, țară care este pe primul loc la numărul de accidente în Europa.
În final, sfatul meu pentru tineri: vă încurajez să vă urmați pasiunea și dacă simțiți că sunteți buni, să vă înscrieți în proiecte care vă oferă o șansă. La fel cum Vali Porcișteanu are proiectul “Pilot de curse”, pentru care îl felicit, și noi ca echipă putem obseva și susține un pilot talentat spre performanță.