Intre cele noua etape din 2013, Raliul Deltei a fost una dintre cele mai asteptate raliuri din sezonul in curs, in primul rand datorita revenirii motorsportului in Dobrogea si in special datorita noutatii care o prezenta raliul inca de la introducerea in calendar. Cu un inceput de sezon al extremelor, organizarea la primele doua etape desfasurate a putut fi catalogata la poluri opuse, in timp ce vremea si-a adus si ea de fiecare data aportul la desfasurarea curselor. Cu ocazia celei de-a treia etapa CNR 2013, caravana raliurilor s-a mutat, in premiera dupa multi ani, in estul tarii, mai exact in Dobrogea. Cu centrul raliului la Tulcea, Raliul Deltei a promis inca de la inceput un weekend de exceptie pentru spectatori si o cursa memorabila pentru echipaje.
Cu probe in lungime de aproape 110 kilometri caracterizate de viteza si de un macadam intr-o stare foarte buna dupa pregatirea traseului, in Delta Rally au pornit 46 de echipaje dornice sa urce cat mai sus in clasament. Inca de pe prima speciala, Francois Delecour, plecand hotarat sa obtina cea de-a treia victorie din tot atatea posibile, a reusit sa puna intre el si al doilea clasat, Gergo Szabo, nu mai putin de 35 de secunde! Dupa doar o bucla compusa din doua speciale, “Telita” in lungime de 20 de kilometri si “Cocosu” in lungime de aproape 8 kilometri, campionul din 2012 avea deja un avans confortabil in fata urmaritorilor, fiind la 41 de secunde in fata maghiarului Szabo si la aproape un minut in fata lui Marco Tempestini. In urma acestora incepea adevarata lupta, Bogdan Marisca fiind la doar doua secunde in fata lui Edwin Keleti, care era urmat de catre al doilea pilot care evolueaza pe o Skoda Fabia S2000, Dan Girtofan. Startul lui Delecour s-a dovedit cu adevarat fantastic, francezul reusind sa isi asigure un avans care urma sa-i asigure la final victoria la finalul primei zile dupa a doua parcurgere a buclei si trecerea pe superspeciala din Tulcea.
Ziua secunda a fost doar o formalitate pentru Francois care nu a fortat, reusind sa-si pastreze avansul obtinut si sa castige 7 din cele 10 speciale din Dobrogea. Gergo Szabo si-a mentinut locul secund, in timp ce Bogdan Marisca a reusit o noua performanta, terminand raliul pe a treia pozitie a podiumului cu o masina de clasa 3, net inferioara celor doi din frunte. La putin timp dupa festivitatea de premiere, castigatorul a fost exclus pe motiv de service interzis, maghiarul Szabo fiind declarat invingator la “masa verde”, Bogdan Marisca reusind al doilea loc secund consecutiv dupa aceeasi performanta de la Timis Rally, in timp ce Edwin Keleti a urcat pe podiumul clasamentului general. Dan Girtofan s-a clasat pe cinci, la mica distanta in spatele clujeanului, in timp ce locul sase la general si locul trei in cadrul clasei 3 a fost ocupat de George Grigorescu.
Prima surpriza a raliului apare la clasa 5, unde Adrian Raspopa porneste in forta si reuseste sa ocupe primul loc inca de pe prima speciala, urmat de Bogdan Barbu si de Alex Filip pe un modest loc trei. Desi a incercat pe a doua bucla sa-l ajunga pe bacauan, Filip a reusit doar sa micsoreze distanta fata de lider, brasoveanul Barbu reusind dupa superspeciala din prima zi sa treaca pentru scurt timp in postura de lider, cu doar 0.8 secunde in fata lui Raspopa! Dar ziua secunda avea sa inceapa prost pentru brasovean care abandoneaza, lasand locul lui Sebastian Barbu pe podium, in timp ce Sorin Badea iese violent in decor si avariaza grav DS3-ul cu care a luat startul alaturi de Florin Dorca. Finalul de raliu nu aduce schimbari majore, Raspopa fiind la prima victorie pe Citroen, in timp ce Alex Filip a trebuit sa se multumeasca doar cu locul doi iar Sebastian Barbu a fost mai mult decat fericit pentru ultima pozitie a podiumului.
Clasa 6 a avut doua Citroen C2R2 la start, Radu Badina, trecut la clasa superioara dupa evolutiile de pe Logan din sezonul trecut, reusind sa fie categoric mai rapid decat singura prezenta pilot feminina, Ekaterina Stratieva. Din nou, clasa 9 a fost una din cele mai interesante, lupta fiind inclinata la inceput in favoarea castigatorului din primele doua etape, Raul Badiu. Dar, supriza s-a produs pe PS3 cand o planetara a cedat pe Dacia Logan condusa de juniorul ESD Rally Team, Florin Tincescu trecand in frunte pentru ceea ce s-ar putea numi o lupta amicala cu coechipierul Vlad Cosma. La finalul celor 110 kilometri de speciala, tanarul pilot argesean si-a trecut in cont prima victorie la clasa din 2013 si a doua din cariera, urmat la mica distanta de Cosma care a luat startul alaturi de Sergiu Itu. Protagonistul celei de-a doua iesiri in decor a fost Octavian Tirnovean, sibianul aducand avarii masinii de concurs dupa ce o conducta l-a lasat fara frane. Cu patru victorii de speciala, Csongor Szabo a reusit un nou rezultat bun, clasandu-se pe locul trei, in urma echipajelor Napoca Rally Academy, in timp ce una dintre cele mai interesante lupte a fost intre Madalin Arhire si Bogdan Vrabie, bucuresteanul iesind invingator si terminand pe trei la Cupa Dacia, desi tanarul sustinut de Titi Aur a redus distanta pe aproape fiecare proba din ziua secunda.
In lipsa lui Danny Ungur, clasa 11 a fost castigata de catre Bogdan Stanoiev, timisoreanul reusind sa incheie prima cursa din 2013 direct in fruntea podiumului dupa abandonul de dinaintea startului de la Timis Rally. Dorin Banciu a incheiat pe doi, in timp ce Bogdan Cuzma a reusit o noua clasare pe podiumul clasei, fiind totodata al treila in clasamentul juniorilor, in urma lui Simone Tempestini si a lui Radu Badina.
Dar Raliul Deltei nu a insemnat doar cursa propriu-zisa, activitatile conexe incepand inca de joi, shakedownul desfasurandu-se intr-o locatie unde peisajul era dominat de eolienele atat de des intalnite in Dobrogea. Organizatorul a pregatit si o cursa cu barci pe lacul Casla, echipa pilotilor si copilotilor iesind pe doi, in urma echipei VIP-urilor condusa de Ivan Patzaichin si in fata echipei media formata din jurnalisti. Spre deosebire de etapa precedenta, Delta Rally s-a afirmat ca o etapa care poate fi luata drept model pentru organizarea de raliuri din Romania, avand parte de tot ceea ce este necesar pentru un real succes: promovare excelenta, accordul si ajutorul autoritatilor locale, probe interesante, public numeros si dornic de spectacol si o festivitate de start si de premiere de zile mari.
Pe rand, toate acestea au contribuit la impresia generala ca munca initiatorului acestui raliu, Mihai Tanase, si a echipei organizatorice de la Sibiu Rally, condusa de Sorin Itu, a meritat, echipajele si jurnalistii avand doar cuvinte de lauda despre etapa tulceana. Prin amplasarea parcului de service intr-o zona pitoreasca si populata, pe faleza din oras, Raliul Deltei a avut parte de vizibilitate maxima in oras, numarul mare de bannere din Tulcea sau asocierea cu unul dintre posturile de televiziune de profil la nivel la national fiind un plus adus intr-un CNR dornic de publicitate. City Demo-ul organizat pe modelul celui de la Sibiu Rally a strans sute de fani pe trotuarele din Tulcea, in timp ce startul festiv a tinut tulcenii in oras pana la final! Atentia pentru detalii, materialele excelent pregatite pentru echipaje sau presa au fost un alt punct forte, in timp ce festivitatea de premiere a reprezentat cireasa de pe tort, aceeasi locatie, Faleza Tulcea, gazduind inmanarea cupelor pe stilul festivitatilor din ERC.