Dupa debutul in raliuri la Brasov si debutul pe macadam la Danube Delta Rally, Cristi Cotan a luat startul in Transilvania Rally cu un nou copilot – Vanessa Cadar. Echipajul a reusit locul secund in clasamentul debutantilor dupa o evolutie buna pe durata celor 120 de kilometri de speciala, unde au progresat de la proba la proba, reusind sa se sudeze in masina de concurs. Am povestit cu Cristi despre debutul lui in raliuri, despre probleme tehnice de la Tulcea si experienta sa pe macadam, dar si despre recentul Transilvania Rally si despre colaborarea sa cu Vanessa.
RallyMax: Salut, Cristi! Ne face placere sa stam de vorba cu tine! Povesteste-ne de unde provine pasiunea ta pentru motorsport.
Cristi Cotan: Salutare tuturor! Placerea este de partea mea. Desi mi-au placut dintotdeauna masinile si visele copilariei contineau curse cu masini, pasiunea mea pentru motorsport s-a aprins relativ tarziu, pe la 21-22 ani. Poate si din cauza faptului ca nu am avut pe nimeni apropiat care sa aiba legatura cu acest sport. Placerea si inclinatia de a conduce m-au impins catre primul meu concurs, unul pentru amatori, pe care l-am si castigat invingand alti 114 participanti. De atunci, intr-un ritm mai incet decat mi-as fi dorit, am participat la diverse concursuri si cursuri de pilotaj, ajungand, iata, sa concurez in cel mai complex campionat din Romania, cel National de Raliuri.
RallyMax: Ai debutat in Campionatul National de Raliuri la prima etapa din 2015, Raliul Brasovului. Dupa acest raliu ai scris o poveste foarte frumoasa despre experienta ta pe asfaltul brasovean. Acum, la rece, cum ai descrie in trei cuvinte raliul de debut. De ce ai ales aceste cuvinte?
Cristi Cotan: In primul rand ma bucur ca am putut sa ofer un crampei sincer din ceea ce inseamna un debut incarcat de ani si ani de sperante si asteptare, intr-un sport extraordinar de complex si cu o prima etapa foarte dificila si plina de peripetii. Acum, consider acel raliu o reusita, atat pe plan sportiv cat si personal. Am intrat in acest sezon printr-un curs-soc si am invatat, din scurt, multe lucruri despre pilotaj, regulamente, alegere a cauciucurilor, masina, psihologie, rabdare. Pe scurt, extraordinar.
RallyMax: A doua etapa la care ai luat startul a fost Danube Delta Rally. Cat de usoara a fost adaptarea pe macadam cu o masina ?naravasa? pe aceasta suprafata alunecoasa?
Cristi Cotan: Danube Delta Rally a insemnat pentru mine prima experienta de pilotaj pe macadam si am resimtit din plin acest lucru. Saxo este o masina mai ingusta, cu o distributie a greutatii mult inclinata inspre fata,ceea ce inseamna ca pe franare si in viraje are un ?spate? foarte neascultator. Unde mai pui si ca, din diverse motive, nu am reusit sa gasesc arcuri de macadam pe fata si le-am folosit pe cele de asfalt, lucru valabil si pentru suspensie. Toate astea au dus la o tinuta de drum care nu iti da increderea necesara sa explorezi si sa cresti ritmul. Cu toate acestea, pana la momentul abandonului tehnic, am simtit ca mergem din ce in ce mai bine si timpul pe ultima proba ne-a confirmat asta. Sunt abia la inceput pe macadam dar imi place deosebit de mult si sper sa am ocazia cat mai repede sa continui de unde am ramas.
RallyMax: La Tulcea l-ai avut in dreapta pe Mihai Beldie Jr, un tanar care a debutat si s-a consacrat in postura de pilot. A fost diferit sa ai in dreapta ta pe cineva care a experimentat rolul copilotului fata de o persoana dedicata copilotajului?
Cristi Cotan: Cum am spus-o si dupa raliu, Mihai este un adevarat profesionist si si-a luat rolul de copilot in serios. A beneficiat si de sfaturile surorii lui, Mihaela Beldie, care nu are nevoie de nici o prezentare. Din punctul meu de vedere totul a decurs perfect, mai ales ca aveam o viziune foarte asemanatoare in privinta dictarii si a virajelor. Pot spune ca, pana acum, am avut ?noroc? de copiloti foarte foarte buni.
RallyMax: Transilvania Rally a adus in dreapta ta al treilea copilot din tot atatea raliuri. Consideri ca aceste schimbari sunt benefice unui pilot debutant?
Cristi Cotan: Cu siguranta schimbarea copilotului de la cursa la cursa nu este benefica pentru un pilot, chiar si mai experimentat. Cu atat mai putin pentru mine. Raliurile inseamna insa adaptare, iar aceste schimbari au avut un rol important in dezvoltarea mea de pana acum. Nevoia m-a impins sa apelez la astfel de colaborari singulare. Ma bucura insa faptul ca am facut echipa buna cu fiecare in parte si sper sa gasesc o stabilitate din acest punct de vedere cu Vanessa.
RallyMax: Alaturi de Vanessa ai avut parte, din punctul nostru de vedere, de un rezultat foarte bun: locul 2 la Debutanti si locul 5 in cadrul clasei 9. Cat de dificil a fost de obtinut acest rezultat cu un copilot nou, intr-un raliu rapid si complex?
Cristi Cotan: Toate incertitudinile si problemele aparute pe parcurs au pavat drumul si ne-au motivat sa obtinem un astfel de rezultat. Au fost momente cand nu stiam daca mai luam startul (probleme tehnice). Asa ca am pornit cu gandul sa ne simtim bine, sa ne bucuram de timpul in masina pe probe si sa savuram faptul ca facem ceea ce altii doar viseaza (ipostaza in care eram si noi anul trecut). Nu ne-am uitat la timpi, pe cat posibil, pana pe PS10. Primul raliu pe asfalt uscat (si primul contact cu slickuri) pentru mine, primul raliu pentru Vanessa. Nu ne-am gandit la rezultate, dar nici nu am stat degeaba 🙂 . Probele lungi ne-au epuizat. Vanessa s-a descurcat admirabil in conditiile unor probe foarte intortocheate si a unei dictari schimbate, mult mai bogata in cuvinte. Suntem foarte multumiti de rezultat, mai ales ca pe probele lungi am fost al doilea cel mai rapid echipaj de la clasa 9.
RallyMax: Care e planul vostru pentru a doua jumatate a sezonului? Veti lua startul impreuna? La cate etape?
Cristi Cotan: Urmatoarea si singura etapa planificata in acest moment este Raliul Sibiului, un raliu de asfalt pur, unde vom continua sa evoluam, atat individual cat si ca echipaj si unde speram sa mentinem cel putin ritmul de pe probele lungi de la Cluj.
RallyMax: Multumim! In final, ai cuvantul!
Cristi Cotan: Multumesc RallyMax pentru acest interviu si pentru eforturile de promovare a sportului pe care il iubim. Se cuvin de asemenea multumiri partenerilor nostri cu ajutorul carora suntem in postura de a acorda astfel de interviuri, Perfect Care Distribution si 4TIMS.
Foto: RallyPhoto.ro